Czy suplementacja witamin jest konieczna?

Czy suplementacja witamin jest konieczna?

Media bombardują reklamami suplementów, namawiając do nabycia produktów, które mają być receptą na zdrowie. Chcąc zadbać o siebie, łatwo skusić się na zapewnienia producentów, jednocześnie zapominając, że najlepsze rozwiązania dostarcza sama Matka Natura – owoce i warzywa to najlepsze i najbardziej obfite źródła witamin. Fakt ten przemawia za tym, że suplementacja witamin za pomocą syntetycznych środków nie jest konieczna, a ponadto może być nawet niewskazana, o czym mowa w niniejszym artykule.

Wady suplementacji witamin

Chociaż suplementy mogą wydawać się „skoncentrowaną” dawką witamin, to w rzeczywistości charakteryzują się gorszą przyswajalnością w porównaniu do spożywania warzyw i owoców. Jednocześnie raport NIK ujawnił, że wiele suplementów nie wykazało cech opisanych na opakowaniu. Ponadto w odróżnieniu od leków, takie środki nie przechodzą szeregu badań klinicznych przed wprowadzeniem na rynek. Uzupełniając niedobory witamin różnorodnymi specyfikami, należy uważać na możliwość ich wejścia w reakcje z innymi, stosowanymi dotychczas lekami.

Dbanie o zdrowie za pomocą suplementów może także zadziałać na niekorzyść organizmu, za sprawą możliwości przedawkowania. W przypadku uzupełniania witamin poprzez jedzenie owoców i warzyw czy picie z nich soków, dużo trudniej o nadmiar.

Suplementom należy oddać pewną sprawiedliwość – ich stosowanie w przypadku zatwierdzonych, kontrolowanych przez lekarza niedoborów jest wskazane, jednakże powinno się w takiej sytuacji korzystać z suplementów o statusie leków.

Owoce i warzywa – jakie konkretne witaminy zawierają?

Długo można by wymieniać korzystne właściwości poszczególnych witamin – ich obecność jest dla organizmu niezbędna. Przykładowo witamina A wpływa dodatnio na wzrok i kondycję skóry oraz paznokci; C zwiększa odporność, ułatwia przyswajanie żelaza, a dodatkowo oddziałuje na stan zębów i dziąseł; K sprzyja krzepliwości krwi; natomiast E działa ochronnie dla błon komórkowych i zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Poniżej znajduje się lista witamin, które zapewniają wybrane owoce i warzywa:

Cytrusy – C, z gr. B, E,

Kaki – A, C, E, z gr. B, K,

Jabłka – C, E, K, z gr. B,

Gruszki – C, z gr. B,

Śliwki –  A, C, E, K,

Brzoskwinie – A, C, z gr. B,

Kiwi – C, E, K, z gr. B.

Ziemniaki – C, z gr. B, K,

Buraki – A, C, E, z gr. B,

Rzepa – z gr. B, A, C.

Warzywa i owoce – warto włączyć je na stałe do diety

Chociaż najłatwiej czerpać z natury wszystko, co najlepsze latem i wiosną, to warto to robić przez cały rok. Odpowiednio zbilansowana dieta będzie na tyle skuteczna, że w większości wypadków nie zaistnieje potrzeba dodatkowej suplementacji. Aby dostać się do cennej zawartości wielu owoców i warzyw, należy obrać je ze skórki. Ręczne obieranie bywa żmudnym i męczącym zajęciem, a dodatkowo może powodować znaczne zmniejszenie objętości jadalnej części rośliny. Rozwiązaniem tych problemów jest zastosowanie automatycznej obieraczki, takiej jak Pelamatic® OPP-001, która obiera owoce i warzywa z niezwykłą precyzją, a dodatkowo robi to bardzo szybko. Smoothie z kiwi, sałatka z buraków czy przekąska z rzepy – przygotowanie tych przysmaków z wykorzystaniem obieraczki stanie się dużo łatwiejsze, pozwalając zachować zdrowie i kondycję.

Obieraczka do owoców i warzyw Pelamatic® OPP-001
Pelamatic® OPP-001


Gosia

Logo Dotpay

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów