Teraz nawet do 70 zł taniej!

Szukaj

Czy suplementacja witamin jest konieczna?

Gosia, 29 czerwiec 2017
Czy suplementacja witamin jest konieczna?

Media bombardują reklamami suplementów, namawiając do nabycia produktów, które mają być receptą na zdrowie. Chcąc zadbać o siebie, łatwo skusić się na zapewnienia producentów, jednocześnie zapominając, że najlepsze rozwiązania dostarcza sama Matka Natura – owoce i warzywa to najlepsze i najbardziej obfite źródła witamin. Fakt ten przemawia za tym, że suplementacja witamin za pomocą syntetycznych środków nie jest konieczna, a ponadto może być nawet niewskazana, o czym mowa w niniejszym artykule.

Wady suplementacji witamin

Chociaż suplementy mogą wydawać się „skoncentrowaną” dawką witamin, to w rzeczywistości charakteryzują się gorszą przyswajalnością w porównaniu do spożywania warzyw i owoców. Jednocześnie raport NIK ujawnił, że wiele suplementów nie wykazało cech opisanych na opakowaniu. Ponadto w odróżnieniu od leków, takie środki nie przechodzą szeregu badań klinicznych przed wprowadzeniem na rynek. Uzupełniając niedobory witamin różnorodnymi specyfikami, należy uważać na możliwość ich wejścia w reakcje z innymi, stosowanymi dotychczas lekami.

Dbanie o zdrowie za pomocą suplementów może także zadziałać na niekorzyść organizmu, za sprawą możliwości przedawkowania. W przypadku uzupełniania witamin poprzez jedzenie owoców i warzyw czy picie z nich soków, dużo trudniej o nadmiar.

Suplementom należy oddać pewną sprawiedliwość – ich stosowanie w przypadku zatwierdzonych, kontrolowanych przez lekarza niedoborów jest wskazane, jednakże powinno się w takiej sytuacji korzystać z suplementów o statusie leków.

Owoce i warzywa – jakie konkretne witaminy zawierają?

Długo można by wymieniać korzystne właściwości poszczególnych witamin – ich obecność jest dla organizmu niezbędna. Przykładowo witamina A wpływa dodatnio na wzrok i kondycję skóry oraz paznokci; C zwiększa odporność, ułatwia przyswajanie żelaza, a dodatkowo oddziałuje na stan zębów i dziąseł; K sprzyja krzepliwości krwi; natomiast E działa ochronnie dla błon komórkowych i zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Poniżej znajduje się lista witamin, które zapewniają wybrane owoce i warzywa:

Cytrusy – C, z gr. B, E,

Kaki – A, C, E, z gr. B, K,

Jabłka – C, E, K, z gr. B,

Gruszki – C, z gr. B,

Śliwki –  A, C, E, K,

Brzoskwinie – A, C, z gr. B,

Kiwi – C, E, K, z gr. B.

Ziemniaki – C, z gr. B, K,

Buraki – A, C, E, z gr. B,

Rzepa – z gr. B, A, C.

Warzywa i owoce – warto włączyć je na stałe do diety

Chociaż najłatwiej czerpać z natury wszystko, co najlepsze latem i wiosną, to warto to robić przez cały rok. Odpowiednio zbilansowana dieta będzie na tyle skuteczna, że w większości wypadków nie zaistnieje potrzeba dodatkowej suplementacji. Aby dostać się do cennej zawartości wielu owoców i warzyw, należy obrać je ze skórki. Ręczne obieranie bywa żmudnym i męczącym zajęciem, a dodatkowo może powodować znaczne zmniejszenie objętości jadalnej części rośliny. Rozwiązaniem tych problemów jest zastosowanie automatycznej obieraczki, takiej jak Pelamatic® OPP-001, która obiera owoce i warzywa z niezwykłą precyzją, a dodatkowo robi to bardzo szybko. Smoothie z kiwi, sałatka z buraków czy przekąska z rzepy – przygotowanie tych przysmaków z wykorzystaniem obieraczki stanie się dużo łatwiejsze, pozwalając zachować zdrowie i kondycję.

Obieraczka do owoców i warzyw Pelamatic® OPP-001
Pelamatic® OPP-001